Search
Close this search box.

סתימת פיות ודמוניזציה הן תופעות פסולות גם בחו”ל וגם בישראל

מלחמת ״חרבות ברזל״ הוציאה לרחובות ברחבי העולם רבבות מפגינים הצועקים ומגנים את ישראל. השנאה שלהם למדינת ישראל, יחד עם אמירות קשות המבוססות על שקרים ותמיכתם בארגון הטרור חמאס הפתיעה רבים. אחד הסקרים בארצות הברית מצא שבקרב צעירים בני 18-24, יותר ממחצית סבורים שהפתרון לסכסוך הוא סופה של מדינת ישראל ומסירת השטח לידי חמאס.


בעקבות התקפות אלו, יותר ויותר ישראלים מכל הקשת הפוליטית החלו לגלות מעורבות בשיפור תדמית ישראל בעולם. הם הופתעו לגלות את הבורות והשנאה של אנשים מן השורה, כאלו שלכאורה היו צריכים לתמוך בישראל וודאי שלא לקרוא לחיסולה ולתמוך בחמאס. יש תחושה שחלק מהאנשים שמפגינים כעת נגד ישראל עברו מעין ״שטיפת מוח״ באמצעות גופים שונים, ושהשנאה כלפי ישראל פשוט לא הוגנת. אך מול צונאמי של כתבות אנטי-ישראליות, כולל במדיה המרכזית, באקדמיה ובפעילות אזרחית ענפה, כמעט בלתי אפשרי להתמודד.

במבזק מהיום דווח על “מהומה אלימה מחוץ להרצאה של סמנכ”ל פורום קהלת בקליפורניה”. כמי שמצא את עצמו מושא השנאה של אנטי-ישראלים בקמפוסים בחו”ל, אני מצטער להזכיר שהפגנות מלאות רגשי כעס ושנאה קיימות גם בישראל. במשך כל השנה האחרונה ראינו אנשים שמפגינים בעוצמה רבה כאן בישראל, כולל חסימות כבישים, התבטאויות איומות, ואפילו חציית כל הקווים כאשר ״אחים לנשק״ ולאחר מכן ״שוברות קירות״ פרצו למשרדי פורום קהלת.

כן, מפגינים מלאי שנאה יש כלפי כל הקבוצות ומכל הכיוונים הפוליטיים. נגד חרדים, מתנחלים, ערבים, ימנים, ״ביביסטים״ ו״סמולנים״. כולם יכולים להיות מטרה לשנאה, אבל יש תחושה שכשזה קורה בבית – זה מגיע מתוך ביטחון בצדקת דרכנו. אנחנו מזדעזעים מאותם סטודנטים אמריקנים המפגינים נגד ישראל, כשאין להם מושג היכן נמצאת ישראל על המפה, אך מקבלים בהבנה מלאה אנשים שעד היום מאשימים את פורום קהלת בניסיון לקדם ״מדינה ליברטריאנית-הלכתית-לא יהדות״ – גם אם המונח הזה חסר היגיון ובעל סתירה פנימית. כאן, ברור שכל מפגין הוא מומחה למשפט חוקתי, וכל מי שביקר את פורום קהלת עבר על רוב המחקרים של מכון המחקר לפני שקבע נחרצות במה המכון תומך ובמה לא, אילו אנשים עובדים שם ומה עמדתם בנושאים שונים.

אני לא מסוגל להתעלם מהדמיון בין השחרת פניה של ישראל בעולם, שהגיעה לשיאים בארבע השנים האחרונות, ומהדמוניזציה שעשו ועדיין ויש שעושים גם בימים אלו לפורום קהלת. גם כשיצאתי להתאווררות של שש-עשרה שעות מעזה, קיבלתי הודעות מאנשים שמאיימים עלי ש״יבואו איתי חשבון לאחר המלחמה״ ושדמם של קורבנות השבעה באוקטובר נמצא על הידיים שלי. אלו שכותבים דברים כאלו, לא קראו נייר מדיניות אחד של קהלת. אחד מאנשי “אחים לנשק” שניסה להפחיד מצביעים בבחירות לרשויות המקומיות מפני השפעה של קהלת, חזר רק השבוע על השקר בדבר “ספר אזרחות של קהלת”. העובדה שאני ורבים מעמיתיי לפורום היינו מגוייסים בצו 8, לא גרמה לאותם שונאים אפילו להמתין לחזרתנו.

גם פורום קהלת וגם מדינת ישראל יכלו לעשות יותר כדי להילחם על תדמית שקרובה יותר למציאות. אולם בשני המקרים מסע השמצה מאורגן וממומן היטב הצליח לגרום לאנשים טובים באמצע הדרך לנקוט בעמדה חד-משמעית ולהימנע משיח. רק השבוע ביטלו בקליפורניה הרצאה של פרופסור יהודי-אמריקני, איש שמאל מובהק, שביקש לדבר על “פתרון שתי המדינות” והעבירו הרצאה של ציפי לבני לזום מחשש להפרעות. כן, עצם קיום השיח עם מי שמוגדר ״ציוני״ נפסל.

ומה אצלנו? בשנה האחרונה ביטלו בתיכון מוכר הרצאה של מרצה למשפטים, לאחר שגילו שהשתתף בתכנית לדוקטורנטים של הפורום לפני כשמונה שנים. במקומות אחרים, שבחוסר מודעות מוחלט מכנים את עצמם “ליברליים”, התחילו לחפש ולגנוז ספרי אזרחות בגלל שהיועץ האקדמי לספר הצטרף בהמשך לפורום קהלת.

אולי כדאי שנדע בעצמנו להיות קצת פחות אטומים לדעות אחרות מבלי לייחס כוונות זדון לצד השני, לפני שנתלונן על היחס שישראל מקבלת בעולם.

המאמר פורסם לראשונה במקור ראשון

Author

עו”ד רן בר-יושפט
עו”ד רן בר-יושפט

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות