Search
Close this search box.

לא השיטה הכלכלית אחראית למשבר בטקסס

כדי לענות על הטענה הראשונה נזכיר ששוק החשמל בטקסס כשמו כן הוא, שוק. שוק זה נהנה מתנודתיות גבוה במחיר, בהתאם לביקוש, כאשר התמורה היא זמינות גבוהה ומחיר ממוצע נמוך ביותר. בקליפורניה, מרובת הרגולציה, בין השנים 2008 ל2017 היו 4297 הפסקות חשמל. לעומת זאת בטקסס 1603 בלבד, יחס של יותר מפי שניים וחצי.
ההאשמה בהעדר זמינות של חשמל היא מוזרה מאוד, במיוחד שטקסס לא מסתמכת על מקורות ירוקים בלתי אמינים כמו רוח ושמש, אלא בעיקר על גז ופחם.

טורבינות רוח וחשמל סולארי לא היו יכולים להציל את הטקסנים, כי מקורות אנרגיה אלו היו מושבתים. הדבר היחיד שיכול היה לעבוד היו תחנות פחם, אך שימוש באלה גורם לאלפי הרוגים מזיהום. הקמת תחנות כח כאלה בודאי אינה פתרון לאסון.  השימוש באנרגיה ירוקה, טומנת בחובה יתרונות משמעותיים, אך זמינות ויתירות אינם ביניהם. לו הסופה הייתה תוקפת מדינה ירוקה יותר, למשל קליפורניה, כמות ההרוגים הייתה גדולה בהרבה.

הטענה השניה בעקבות האסון היא שהמחיר החשמל זינק במאות אחוזים ואנשים קיבלו חשבון חשמל של עשרות אלפי דולרים. זאת למרות שחשמל בקליפורניה יקר פי שניים מאשר בטקסס. גם אם יש זינוק במחירים בזמן סופה, לאורך שנים החשמל בטקסס עדיין זול יותר. טקסני ממוצע חוסך 50% על חשמל בחודש לעומת תושב קליפורניה. כל תושב קליפורניה היה בוחר ברגע את “העסקה הטקסנית” של משק החשמל וחוסך מאות דולרים בחודש. להבדל הגדול במחירים יש גם משמעות בחיי אדם, אותם מתנגדי השוק החופשי שוכחים למנות. בקליפורניה, עם משק חשמל מאוסדר, יש פי שישה יותר חסרי בית מאשר בטקסס, בין השאר עקב יוקר מחיה גבוה שמחיר החשמל הוא חלק ממנו.

האם הלאמה באמת היתה יכולה להציל חיי אדם בטקסס? לצערנו לא, הורדת מחירים מלאכותית במימון משלם המיסים לא היתה מייצרת חשמל בסופה של אחת למאה, גם אג’נדה ירוקה יותר עם טורבינות רוח וחשמל סולרי לא היתה יכולה לספק אפילו לא וואט אחד יותר לבתים הקפואים. האסון הוא אסון של טבע, לא אסון של שיטה כלכלית.

אבל לא צריך להרחיק מבט, ב2013, בשיאה של סופה קשה בישראל ובזמן שאלפי משפחות נותקו מחשמל, ועד עובדי חברת החשמל הוציא מאות מהנדסים ל”כנס” באילת. בחברת החשמל הממשלתית של ישראל, שאין בינה ובין קפיטליזם דבר. העובדים המסורים הפקירו מאות אלפי משפחות לחסדי הקור בזמן חירום. למזלנו הסופה לא היתה קשה כמו בקליפורניה או בטקסס, ולכן האירוע לא נגמר בהרוגים.

קיפאון צינורות הגז, הגורם הישיר לאסון בטקסס, בשל טמפרטורות של אחת למאה שנה אינו נובע מקפיטליזם. אפילו כלכלנים סוציאליסטים ופופוליסטים משמאל לא יכולים לחמם צינור גז עם רגולציה. משק חשמל ממשלתי ומתוכנן אינו מהווה חיסון לאסונות טבע ומשק חשמל חופשי לא יוצר אותם. מוטב שהפובליציסטים יסתכלו לעובדות בעיניים במקום לרקוד על הדם עבור נקודות פוליטיות.

פורסם לראשונה בעיתון משפחה.

Author

יונתן סורוצקין
יונתן סורוצקין

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות