Search
Close this search box.

ירידה דרסטית בשיעור העוני

עוני באינדונזיה. ג'ונתן מקינטוש
[עוני באינדונזיה. צילום: Jonathan Mcintosh]
 

הדוח שפורסם היום על ידי המוסד לביטוח לאומי מבשר על ירידה דרסטית בשיעור העוני.

שיעור העוני ירד בחצי נקודת אחוז (מ-19.1 ל-18.6 אחוזים). כאשר מבצעים תיקון כדי להתחשב בעובדה שהאוכלוסייה הבדואית בנגב נכללה בדוח של 2016 אבל לא בדוח של 2015, הירידה בשיעור העוני הייתה חדה אף יותר, והסתכמה בנקודת אחוז שלמה. זו ירידה דרמטית וכמעט חסרת תקדים. יתירה מכך, ירידה חדה זו באה לאחר מספר שנים בהן המגמה הייתה גם כן של ירידה בשיעורי העוני. בנוסף, כידוע, שיעור העוני הוא מונח יחסי ולא אבסולוטי. הירידה בשיעור העוני ב-2016 התרחשה למרות עלייה חדה של קו העוני עצמו (עלייה ריאלית של 3.8 אחוזים בין 2015 ל-2016). במילים אחרות, העלייה בהכנסה נטו של השכבות החלשות בשנת 2016 הייתה ממש פנומנלית – שיפור מרשים וחסר תקדים. סיבה לחגיגה גדולה !!! כל הנתונים האלה מתוארים בהבלטה בששת העמודים הראשונים של הדוח של המוסד לביטוח לאומי.

להפתעתי הרבה, מיד עם פרסום דוח העוני, פורסמה באתר אינטרנט של עיתון כלכלי מוביל כתבה על הדוח, ששהתה במשך כמה שעות בכותרת הראשית באתר העיתון.

הכותרת וכותרת המשנה היו:

דוח העוני: ישראל המדינה הענייה ביותר בין מדינות הOECD –

משפחה עם 3 ילדים ויותר תישאר מתחת לקו העוני גם אם שני ההורים בה מועסקים במשרה מלאה בשכר מינימום ■ ב-2016 היו כ-463,300 משפחות בעוני ■ גידול של 10.2% במספר הילדים העניים

 

זה בערך כמו שעיתון ספורט יבשר, אחרי ניצחון 8 – 1 של ישראל על ספרד בכדורגל:

נבחרת ישראל בכדורגל ממוקמת ברבע התחתון של הדירוג האירופי

השוער הישראלי היה חלש במשחק – ספג שער שאולי לא היה מחויב המציאות

 

ואם זה לא מספיק, אז כאשר מקליקים ונכנסים לכתבה עצמה, מקבלים מיד תמונה גדולה על כל רוחב המסך, בה נראית זקנה מחפשת אוכל בפח זבל. התמונה הזו משקרת פעמיים: ראשית, היא רומזת שבעיית העוני החריפה ושהשכבות החלשות במצב נורא. שנית, היא מקבעת את התפיסה המוטעית לחלוטין בקרב חלק מהציבור, שדוח העוני ושיעור העוני מתייחסים לעוני אבסולוטי ושיש הרבה אנשים רעבים בישראל המחטטים פחי זבל.

התקשורת מעלה בתפקידה ותיווכה את הדוח באופן מגמתי, אם לא שקרי.

Author

ד”ר מיכאל שראל
ד”ר מיכאל שראל

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות