Search
Close this search box.

התשובה להאג: לחץ פוליטי בינלאומי

כצפוי, ביום שישי, ליל שבת שעון ישראל, קבעה לשכת קדם־משפט של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג (ה־ICC) כי קיימת מדינת פלשתין עם ריבונות על יהודה, שומרון, רצועת עזה ומזרח ירושלים. בכך הסמיכה את התובעת של בית הדין לפתוח בחקירה על פשעים שבוצעו כביכול על שטחי “פלשתין”.

התגובה להחלטה מיהרה לבוא, ואף היא היתה צפויה. פושעים פלשתינים, ארגוני טרור פלשתיניים כמו חמאס וגורמים אחרים פלשתיניים ופרו־פלשתיניים חגגו. יהודים ישראלים, כולל הקורבנות הפוטנציאליים של הפושעים הפלשתינים, גינו את ההחלטה.

למי שמשוכנע שה־ICC יפעל על פי דין, תגובות אלה תמוהות. ממתי רוצחים ופושעים אחרים חוגגים פתיחת חקירה פלילית שעלולה להביא לכתבי אישום נגדם? ממתי קורבנות פוטנציאליים של הרוצחים מתנגדים להליכים פליליים נגד הפושעים ששמו אותם על הכוונת?דא עקא, ברור למנהיגי הרשות הפלשתינית וחמאס מה שברור למנהיגים הנבחרים של ישראל: ה־ICC אינו מוסד שפועל על פי משפט, אלא על פי דחפים פוליטיים. לכן היה ברור שבית הדין יסמיך את התובעת לחקור, אף שהדין עצמו קובע במפורש שאין לה סמכות כזו בלי הסכמת מדינה, ועל פי הדין, פלשתין אינה מדינה. מאותה סיבה ברור עכשיו שחקירת התובעת (ליתר דיוק, מחליפה שתיבחר בימים הקרובים) תביא לכתבי אישום ולצווי מעצר נגד ישראלים על ביצוע “פשעים” של התיישבות יהודית וכן של הגנה חוקית על אזרחי ישראל מפני התקפות של טרוריסטים פלשתינים. וגם ברור שחמאס צודק שלא יועמד לדין שום טרוריסט פלשתיני.מה יכולה ישראל לעשות? לפעול בכל מישור כדי לפגוע בלגיטימציה של בית ה”דין”, להקשות את החקירה בכל דרך אפשרית ולנצל את הזדמנויות לשיתוף פעולה בינלאומי נגד ICC.

בין היתר, זה אומר שישראל חייבת לאסור בחוק שיתוף פעולה של כל גורם ישראלי עם בית ה”דין”, בדומה לאיסור הקיים בחוק האמריקני, לבטל מייד את שיתוף הפעולה ה”לא פורמלי” של משפטני המדינה עם צוותי התובעת וכן למנוע כל המעשים האחרים של היועץ המשפטי לממשלה ומשפטנים בכירים אחרים, שמתייחסים ל־ICC כאל גוף משפטי (כגון הגשת מסמכים משפטים בצורה “לא פורמלית” ואפילו התייחסות ל־ICC באתר הרשמי של משרד המשפטים). ישראל גם חייבת להגביר את שיתוף הפעולה עם ארה”ב, שהטילה סנקציות על צוותי ה־ICC.רק לחץ פוליטי בינלאומי יכול למנוע את כתבי האישום נגד ישראלים ואת משפטי השדה. כל ניסיון להתייחס ל־ICC כאל גוף משפטי מגדיל את מרחב התמרון של מוסד בלתי לגיטימי זה.

פורסם לראשונה בישראל היום.

Author

פרופ’ אבי בל
פרופ’ אבי בל

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות