Search
Close this search box.

הכשל שאחרי הכשל: על אי-מיצוי הדין עם הפורעים באירועי “שומר החומות”

ההתפרעויות הערביות הלאומניות במסגרת אירועי שומר החומות הכו את אזרחי ישראל בתדהמה. החומרה שלהן נבעה מהאלימות הקשה, ממספרם הגבוה של הנפגעים באירועי הלינץ’ והנזק לרכוש ותשתיות, מהפגיעה המכוונת בסמלי שלטון ודת ומהפריסה הגאוגרפית של האירועים בכל רחבי הארץ. התעוזה וחוסר המורא של המתפרעים שהעמידו מחסומי דרכים וערכו סלקציה בין נהגים יהודים וערבים מדגישה את השפל, צירים נותקו וישובים היו נצורים במשך לילות ארוכים. גם ההצתות הרבות ואווירת הטרור שיצרו הפורעים שתקפו שכנים בבתיהם והשחיתו את רכביהם בחניות המשותפות מלמדות על אירוע בעל מאפיינים שלא הכרנו בעבר. העובדה שאירועים קשים אלו התרחשו בשעה שמדינת ישראל וכוחות הביטחון לחמו נגד החמאס בעזה תוך כדי מתקפות טילים שפגעו בכל רחבי הארץ ושרבים מערבי ישראל בחרו להזדהות עם האויב רק החמירה את המצב.

דוח מבקר המדינה שפורסם כעת מחדד את הפער האדיר בין החומרה וההיקף של האירועים לבין הכשלים שהובילו עד כה לאי מיצוי הדין עם הפורעים. הדו”ח מספק הערכה פומבית ראשונה של מספר המתפרעים בלילות הראשונים של האירועים ומאפשר לראשונה לבחון את תוצאות ההליכים המשפטיים באופן יחסי.

על פי הדוח גורמי ביטחון מעריכים כי כ6000 פורעים נטלו חלק בהתפרעויות ומצביע על כך שעד כה הוגשו 574 כתבי אישום כנגד נאשמים בגין אירועי שומר החומות. בעוד מספר כתבי האישום מבוסס על דיווחים מדויקים של הפרקליטות והמשטרה מספר הפורעים משוער. אפילו אם נקבל את ההערכה השמרנית הזאת מתברר כי הוגשו כתבי אישום רק כלפי 9.56% מקרב המעורבים בפרעות. קשה להפריז במשמעות של הנתון הזה ודי בו בשביל ללמד שרשויות האכיפה ומערכת המשפט כשלו במיצוי הדין עם הפורעים כאשר פחות מעשירית הפורעים מועמדים לדין.

אי אפשר לקבל תגובה כה רפה לאירועים כה חמורים. יתרה מכך, על פי סיכום עבודת הפרקליטות באירועי שומר החומות שפורסם לאחרונה, רק 80 הליכים משפטיים הסתיימו, רובם באישומים קלים. נכון ליולי 2022 רק בחמשה מקרים גזרי הדין של הפורעים עמדו על למעלה מחמש שנות מאסר ובכלל זה מי שהורשעו בתקיפות חמורות, אירועי ירי ולינץ’. בנוסף ידוע כי למרות העבודה הרבה שנעשתה במשטרה ובשב”כ ישנם אירועים שלא פוענחו ובודדים הועמדו לדין באירועים שצולמו ומלמדים על עשרות פורעים.

שוטרים, אנשי שב”כ ופרקליטים בכל רחבי הארץ עושים לילות כימים כדי להעמיד את הפורעים לדין אבל הדוחות האחרונים מלמדים שבמבחן התוצאה זה לא מספיק.

דוח מבקר המדינה מצביע על ליקויים רבים שיש לתקן לקראת סבב התפרעויות נוסף, אך בכל הנוגע לפרקליטות ולמערכת המשפט יש צורך בתיקון מהיר בשביל שהדין ימוצה גם עם מי שכבר הועמד לדין. עד כה הענישה שמטילים השופטים אינה מספקת. ניתן לזהות מגמה של החמרת הענישה בעקבות שורה של ערעורים על תיקי שומר החומות שהתקבלו בבית המשפט העליון. אך גם לאחר הערעורים, מדובר על ענישה קלה שרחוקה מעונשי המקסימום שהחוק מאפשר. כעת נדרשת האצת ההליכים המשפטיים ונקיטת קו נוקשה של דרישה לענישה מחמירה תוך מיצוי המאמצים להעמדתם לדין של כל מי שלקחו חלק באירועי הלינץ’ והתקיפות על רקע לאומני ושיתוף פעולה של השופטים.

תגובה רפה של מערכת המשפט ואי מיצוי הדין ישחקו את ההרתעה וישפיעו לרעה על היכולת לחיות חיים משותפים בישראל. האחריות מוטלת על השופטים והפרקליטים שנמדדים בתוצאות ולא רק במאמצים. דו”ח המבקר מבהיר ומתריע שהציון עד כה אינו מספק, ונדרש שינוי מהיר. כעת על הציבור והתקשורת להבטיח שהנושא ישאר על סדר היום כדי שההמלצות והשינויים שהמבקר מציע יאומצו באופן מיידי.

הטור פורסם לראשונה במעריב

Author

עו”ד אהרן גרבר
עו”ד אהרן גרבר

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות