Search
Close this search box.

החזירו את הדמוקרטיה

פטיש בית משפט
הדמוקרטיה הישראלית נמצאת תחת מתקפה מתמדת. הרבה מהמיקוד הוא כלפי איומים מבחוץ הנגרמים כתוצאה מאי-היציבות במזרח התיכון, היכן שישראל היא הדמוקרטיה היציבה היחידה. אולם הדמוקרטיות של המדינה מאוימת גם על ידי גורמים פנימיים שחדלו מלהאמין בהליך הדמוקרטי שבו הרוב קובע והחלו לדחוף את סדר היום שלהם באמצעים אחרים. אחד המחוקקים המעטים בכנסת הפועל ללא לאות להגן על האופי הדמוקרטי של ישראל הוא חבר הכנסת יריב לוין מהליכוד. תגובת התקשורת למאמציו אכזרית: במקום להודות לו על תרומתו לחיזוק הערכים הדמוקרטיים, הוא מואשם בפגיעה בהם. לפני מספר שבועות במהלך כנס שנתי של לשכת עורכי הדין, לוין הודיע כי ישתמש בתפקידו כיושב ראש הקואליציה כדי להמשיך לקדם את האג’נדה החקיקתית שלו שאמורה לתת יותר כוח לנבחרי הציבור ושתגביל את הכוח של בתי המשפט להתערב בקבלת החלטות. ושוב, לוין הואשם בפגיעה בדמוקרטיה הישראלית. על מנת לאפשר הערכה אמיתית של היתרונות בהצעה של לוין אציע ניתוח של הנושאים השונים הקשורים לאג’נדה שלו, בכלל זה דיון קצר בנושא יתרונות הדמוקרטיה ומעט רקע על מערכת המשפט הישראלית.
יתרונות הדמוקרטיה
ב-2000 השנים האחרונות קיימות צורות שונות של דמוקרטיה. המונח דמוקרטיה עצמו מגיע מהמילההיוונית שמשמעותה שלטון העם. בתקופה המודרנית דמוקרטיות משגשגות כחלופות לדיקטטורות מסוגים שונים שהתקיימו במקומות שונים בעולם, במיוחד מונרכיות אירופאיות. מטרת הרפורמות הדמוקרטיות וההפיכות היה לקחת את את הכוח משליט יחיד ולהעביר לעם. על מנת לתת לעם להחליט בעצמו היה צורך במנגנון לקבלת החלטות. דמוקרטיה דרך החלטות הרוב מספקת מסגרת לכך. חשוב להדגיש את המשמעות העמוקה של דמוקרטיה. בעוד במשטרים אחרים יחיד או קבוצה קטנה של אנשים מחליטה בשביל השאר בדמוקרטיות העם מחליט בשביל עצמו. בתקופת הלאומיות הרעיון תורגם ליכולת של אומה לשלוט בעצמה: הגדרה עצמית. במקרה של הציונות והלאומיות היהודית, הדמוקרטיה נהייתה האמצעי במסגרתו לאחר 200 שנות גלות בהן היהודים נשלטו על ידי אחרים, העם היהודי יכול לשלוט בעצמו ולקבל ביחד החלטות לאומיות.
ביקורת שיפוטית
ההיסטוריה המוקדמת של ישראל התאפיינה בדמוקרטיה מופתית. לכל אזרח ישראלי היתה הזכות להשתתף בהליך הדמוקרטי וכל קול היה שווה בין אם היה מדובר באיש רגיל, עשיר או שופט. בשנים הראשונות למדינה, בתי המשפט התערבו בהליך הדמוקרטי רק על מנת להבטיח את תפקודו. לדוגמא במשפט “קול העם” המפורסם בתי המשפט התערבו בהחלטה דמוקרטית על מנת לדאוג שערך חופש הביטוי שהוא ערך מהותי לדמוקרטיה יובטח. הזכות לביקורת שיפוטית קיימת בהרבה מדינות ברחבי העולם. זכות זו מעניקה לבתי המשפט את הסמכות לפסול חקיקה דמוקרטית בהתבסס על ערכים המבוטאים בחוקה. היות ולמדינת ישראל אין חוקה, לבתי המשפט מעולם לא היתה הסמכות לביקורת שיפוטית. למאמר המלא באנגלית  
מאמרים נוספים
המאמר פורסם לראשונה בג’רוזלם פוסט

Author

פורום קהלת
פורום קהלת

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות