fbpx
התאמת העדפות ההסכמה בשימוש

אנו עושים שימוש בקוקיז כדי לעזור לכם לנווט ביעילות באתר ולבצע פעולות מסוימות. תוכלו למצוא מידע מפורט בנוגע לקוקיז שבשימוש תחת כל קטגוריה של הסכמה למטה.

קוקיז שסווגו כהכרחיות נשמרות בדפדפן שלכם. השימוש בהן הכרחי כדי לאפשר פונקציונליות בסיסית באתר.... 

תמיד פעיל

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

אין קוקיז להצגה

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

אין קוקיז להצגה

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

אין קוקיז להצגה

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

אין קוקיז להצגה

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

אין קוקיז להצגה

Search
Close this search box.

זה הזמן לשיפורים הנדרשים במל״ג

בבית נשיא המדינה יצחק הרצוג התקיים לפני כחודש טקס חילופי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), לכבוד התפזרותה של המועצה ה־13 והתכנסותה של המועצה ה־14.
יו"ר המל"ג, שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון, הציגה את חזונה באשר ליעדי ההשכלה הגבוהה בעת הנוכחית: "הקמת האוניברסיטה בגליל, חיזוק המכללות להוראה ולהכשרת מורים שהוא לא פחות ממשימה לאומית, ושמירה על הרלוונטיות של האקדמיה לתעסוקה, לתעשייה ולמשק".

כדי לעמוד ביעדים החשובים האלו יש צורך בכמה צעדים. הצעד הראשון הוא שינוי הרכב המל"ג, שהוקמה כשהיו בישראל אוניברסיטאות מחקר ספורות בלבד. כיום יש בארץ יותר משבעים מוסדות אקדמיים, ובהם אוניברסיטאות, מכללות אקדמיות מתוקצבות ובלתי מתוקצבות ומכללות לחינוך. האינטרסים של רוב המוסדות הללו לא יוצגו כראוי במל"ג במשך שנים רבות.

אף שיש מקום לשיפור, ראוי לברך את שרת החינוך על השינויים שערכה בהרכב המל"ג. המועצה ה־14 תהיה מגוונת הרבה יותר מההרכבים הקודמים, שתמיד היה בהם רוב גדול לחברי אוניברסיטאות המחקר הגדולות.

מתוך 22 חברי המועצה הקודמת, הרוב – 13 חברים – היו אנשי אקדמיה מהאוניברסיטאות, ורק ארבעה מחברי המועצה היו אנשי המכללות. השאר היו נציגי ציבור וסטודנטים. ההרכב שימר את המונופול שהיה לאוניברסיטאות במשך שנים רבות, ואפשר את האפליה הקשה בין האוניברסיטאות הוותיקות ובין האוניברסיטאות החדשות (כמו אוניברסיטת אריאל ואוניברסיטת רייכמן) והמכללות המתוקצבות והלא מתוקצבות.

האפליה הזאת מתבטאת במובנים רבים: חלוקת תקציב, מתן היתרים לפתיחת פקולטות ומחלקות חדשות, סיוע לסטודנטים ותמיכה במחקר.

יש לקוות שהאפליה הזו תיחלש נוכח הרכב המועצה החדש, שכולל מתוך 20 חברים (סגן היו"ר טרם מונה, והיו"ר היא שר החינוך) רק חמישה מהאוניברסיטאות הוותיקות, ושמונה ממוסדות אחרים להשכלה גבוהה.

מתוך השמונה, שלושה הם אנשי מכללות אקדמיות מתוקצבות, שניים שהיו בתפקידי ניהול במכללות אקדמיות לחינוך (לעומת חבר אחד במועצה הקודמת), שניים ממוסדות השכלה גבוהה בלתי מתוקצבים (לעומת חבר אחד במועצה הקודמת), ובהם לראשונה גם חבר מהאוניברסיטה הפרטית החדשה, אוניברסיטת רייכמן, שיוכל לתרום ל"רלוונטיות של האקדמיה לעולם התעסוקה". נוסף לכך יש שישה נציגי ציבור, שניים מהם נציגי סטודנטים.

אך לא די בגיוון הרכב המל"ג. כדי לאפשר לחברים החדשים להשפיע באמת על עתיד ההשכלה הגבוהה בישראל חשוב לחזק את המל"ג אל מול הוועדה לתכנון לתקצוב (ות"ת), ועדת משנה של המל"ג שסמכויותיה אינן מוסדרות בחוק – דבר לא תקין לכשעצמו – שהיא בעצם הגוף החזק ביותר במערך ההשכלה גבוהה בישראל. רבים התריעו על כוחה הרב וסמכויותיה הנרחבות מדי של הוות״ת, שמחלקת לבדה את תקציבי ההשכלה הגבוהה ובו בזמן מרכזת את סמכויות הניהול של המל"ג ומקבלת את עובדי המל"ג.

בכוחה של הוות"ת למנוע הקמת מוסדות חדשים להשכלה גבוהה, ובשנים האחרונות היא שירתה בעיקר את האינטרסים של האוניברסיטאות הוותיקות, למשל בהתנגדותה הנחרצת להכרה בשתי האוניברסיטאות החדשות אריאל ורייכמן (אף שהאחרונה כלל אינה מתוקצבת בידיה). מן הראוי ששרת החינוך וחברי המועצה החדשה ישקלו לבטל את הוות"ת, או להפוך אותה לגוף מייעץ בלבד, כאשר ההחלטות הנוגעות להשכלה גבוהה יתקבלו בידי הגוף המרכזי בלבד.

יש לבצע רפורמה יסודית באסדרת ההשכלה הגבוהה בישראל. יש ליצור חקיקה שתפרט את סמכויות המל"ג ואת סמכויות ועדות המשנה שלה, תצמצם את הרגולציה העודפת על המוסדות ותותיר את ההכרחי בלבד. חשוב לוודא שפעילותן והנחיותיהן של מל"ג־ות"ת לא תפגענה בעצמאות המוסדית הקבועה בסעיף 15 לחוק ההשכלה גבוהה.

צריך שינוי יסודי, כך שמל"ג תעסוק רק במדיניות־על עם קריטריונים ברורים, שוויוניים ושקופים. מן הראוי לאמץ את המודל המקובל בארה"ב, בקנדה ובמדינות אחרות, שבהן הרגולטור על מערכת ההשכלה הגבוהה אינו מתערב כמעט בשוק החופשי של האוניברסיטאות והמכללות, ומאפשר להן לקיים תחרות בריאה ולפתח מערכת השכלה גבוהה מעולה וחדשנית.

פורסם לראשונה במקור ראשון.

I removed from here a Loop Grid called  Type Posts and Template called Elementor  Loop Writer – small template.

Advanced query options: dynamic related posts

פורום קהלת

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות