fbpx
התאמת העדפות ההסכמה בשימוש

אנו עושים שימוש בקוקיז כדי לעזור לכם לנווט ביעילות באתר ולבצע פעולות מסוימות. תוכלו למצוא מידע מפורט בנוגע לקוקיז שבשימוש תחת כל קטגוריה של הסכמה למטה.

קוקיז שסווגו כהכרחיות נשמרות בדפדפן שלכם. השימוש בהן הכרחי כדי לאפשר פונקציונליות בסיסית באתר.... 

תמיד פעיל

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

אין קוקיז להצגה

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

אין קוקיז להצגה

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

אין קוקיז להצגה

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

אין קוקיז להצגה

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

אין קוקיז להצגה

Search
Close this search box.

נקודת הראשית המשפטית וריבונות העם

 

קצת תיאוריה תורת־משפטית, בעקבות הדיון בבג"ץ 5658/23 (בעניין התיקון לחוק יסוד: השפיטה)

 

במשפט אחד: כל מערכת משפט היא מערכת כללים היררכית, מהי נקודת ההתחלה? איך קובעים ומי קובע את הנורמות העליונות?

 

עולם המשפט הוא למעשה שם כולל למחזור חייהם של הכללים שמעצבת לעצמה החברה. מלידתם, דרך תפקודם, מימושם, אכיפתם, התפתחותם, פרשנותם ואף קיצם. כללים אלו מתארגנים באופן היררכי, ישנם כללים "גבוהים" יותר וישנם כללים "נמוכים" יותר. כך למשל תקנות שמתקין שר מכוח חוק לא יכולות לסתור את החוק המסמיך, שכן הוא עליון מבחינה נורמטיבית; הרי התקנות הן מכוח החוק. החוק נחקק באמצעות סמכותה של הכנסת והכנסת מתפקדת מכוח הסמכות שהעניק לה העם. מהי נקודת הרֵאשית של שרשרת ההסמכה היוצרת את רשת הכללים שמהווה שיטת משפט מובחנת?

שאלת נקודת הראשית הנורמטיבית נידונה בהרחבה בפילוסופיה של המשפט וכן אצל הוגים פוליטיים רבים. על פי גישת "הסמכות המכוננת" המקור הראשוני של שיטת המשפט נעוץ ברצון החופשי והריבוני של האזרחים, בעת שהם מכוננים חוקה שיוצרת את המסגרת המשפטית הכללית. עמנואל ז'וזף סיאייס, פוליטיקאי ומלומד אשר פעל בתקופת המהפכה הצרפתית, תיאר את הרצון האזרחי הריבוני שמתבטא בסמכות המכוננת ככזו אשר "אינה זקוקה לדבר מלבד עצם קיומה כדי להיות חוקית. היא מקור החוקיות". כלומר, על פי גישה זו, הנקודה הארכימדית שעליה נשען המשפט היא חירותו הפוליטית וגילוי רצונו של העם.

למדינת ישראל אין חוקה. כידוע, היא תפקדה מהקמתה כדמוקרטיה פרלמנטרית ללא עליונות לחוקי היסוד וללא ביקורת שיפוטית על חקיקה. כך היה עד המהפכה החוקתית שהוביל נשיא בית המשפט העליון דאז אהרן ברק במסגרת פסק דין "בנק המזרחי" בשנת 1995. ברק השתית את המהפכה החוקתית על כך שביקש לייחס עליונות לחוקי היסוד על פני חקיקה רגילה. הוא ביקש לטעון כי חוקי היסוד הם ביטוי להפעלת אותה "סמכות מכוננת". לפי גישה זו, הסמכות המכוננת אינה מוגבלת ואינה יכולה להיות מוגבלת שכן היא ביטוי לריבונות הראשונית של העם והיא מקור תוקפן של כל הנורמות ומקור סמכותן של כל הרשויות בשיטת משפט נתונה.

גישה אחרת היא גישת "התאוריה הטהורה של המשפט" של הנס קלזן. קלזן הגה את מושג "הנורמה הבסיסית", שאותה הגדיר כנורמה ראשונית ועליונה, היחידה שאינה כתובה, ושממנה יונקת כל שאר מערכת המשפט את תוקפה. הנורמה הבסיסית היא נורמה מוסדית של ציות. על פי שופט בית המשפט העליון בדימוס יצחק אנגלרד הנורמה הבסיסית בישראל היא, כמובן, שיש לציית לחוקי היסוד של הכנסת.

אם כן, בפנינו שתי גישות: האחת רואה בעם וברצונו את תזקיק הריבונות שאין מעליו נורמה משפטית אחרת, והשנייה מזהה נורמה בסיסית של ציות מוסדי שאין מעליו דבר.

ניתן לגזור משתי הגישות, שבוחנות את השאלה מכיוונים שונים ובמישורים שונים, מסקנה אחת זהה: אין בספירה המשפטית הישראלית דבר־מה שניצב למעלה מחוקי היסוד. המרחב שלמעלה מחוקי היסוד אינו משפטי כלל. אין נורמה משפטית שניתן לאכוף, להחיל או לפרש אל תוך חוקי היסוד עצמם מבלי לפגוע אנושות בחירות האזרחית הראשונית של העם.

קיומה של נקודה ארכימדית שאין נורמה משפטית למעלה הימנה, נקודה אשר מבטאת את ריבונות העם ואת רצונו, אינה רעיון חדש, מהפכני או נועז. להפך, מדובר במובן מאליו בהיסטוריה של ההגות הפוליטית ויתרה מכך – מדובר ברעיון שמקורו ב"שכל ישר". סוף כל סוף, אם העם אינו הריבון והוא אינו נקודת האחיזה הארכימדית ומקור הנורמות, אזי מישהו אחר הוא הריבון הסמוי. את הדיון בשאלה מה ראוי שייכתב בחוקי היסוד צריך לנהל במישור שאינו משפטי – המישור הציבורי והפוליטי.

כותב – עו"ד דוד פטר

להרחבה:

יצחק אנגלרד, מבוא לתורת המשפט, פרק חמישי: מקור התוקף של מערכת נורמטיבית (עמ' 57-47), מהדורה שנייה (2019)

I removed from here a Loop Grid called  Type Posts and Template called Elementor  Loop Writer – small template.

Advanced query options: dynamic related posts

פורום קהלת

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות