fbpx
התאמת העדפות ההסכמה בשימוש

אנו עושים שימוש בקוקיז כדי לעזור לכם לנווט ביעילות באתר ולבצע פעולות מסוימות. תוכלו למצוא מידע מפורט בנוגע לקוקיז שבשימוש תחת כל קטגוריה של הסכמה למטה.

קוקיז שסווגו כהכרחיות נשמרות בדפדפן שלכם. השימוש בהן הכרחי כדי לאפשר פונקציונליות בסיסית באתר.... 

תמיד פעיל

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

אין קוקיז להצגה

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

אין קוקיז להצגה

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

אין קוקיז להצגה

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

אין קוקיז להצגה

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

אין קוקיז להצגה

Search
Close this search box.

מהלך חשוב ומתבקש

פטיש בית משפט
החלטתו של ראש הממשלה לקדם את חוק היסוד המעגן את היותה של ישראל מדינת הלאום של העם היהודי היא החלטה בעלת משמעות יוצאת דופן. תהיה זו פסגה של עשייה ציונית שתיחרט באותיות זהב בדפי ההיסטוריה. זאת, בפרט נוכח הדגשתו המוצדקת של בנימין נתניהו שבקבלת החוק אין כוונה או בדל כוונה לפגוע במהות הדמוקרטית של המדינה. להוותנו, הניסיון לקדם חוק דומה, ביזמת חברי כנסת רבים – רובם אנשי אופוזיציה – לא צלח בעבר בעיקר בשל התחשבנות תוך מפלגתית ובין מפלגתית של אנשי האופוזיציה. סקירת המאבקים הללו, שהייתי עד קרוב להתרחשותם, אינה קונסטרוקטיבית במיוחד. אך כדי להסיר ספק, ברצוני להדגיש ששאיפתה של שרת המשפטים להבטיח שהחוק לא יפגע בדמוקרטיה הישראלית נראית בעיני ברוכה וראויה. ישראל היא דמוקרטיה מפוארת המתקיימת בתנאים קשים של איום מתמיד על עצם קיומה. אודה ולא אבוש. דמעות נקוות בעיני כשאני מגיע למילים הבאות בהכרזת העצמאות: "… לפיכך נתכנסנו, אנו חברי מועצת העם, נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית, ביום סיום המנדט הבריטי על ארץ-ישראל, ובתוקף זכותנו הטבעית וההיסטורית ועל יסוד החלטת עצרת האומות המאוחדות אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, היא מדינת ישראל". כידוע, בין שלושים ושבעה החותמים על הכרזת העצמאות היו שותפים לא רק מנהיגי הישוב "המאורגן" וההנהגה הציונית, אלא גם "האנטי-ממסדיים": הרביזיוניסטים מימין, הקומוניסטים משמאל, ואנשי אגודת ישראל. עיקר עניינה של הכרזת העצמאות ביהדותה של המדינה. המילה "דמוקרטיה" שנכללה בנוסח קודם של ההכרזה הושמטה ממנה. אך גדלות הנפש של האבות המייסדים הביאה להכללת משפטים בדבר "פיתוח הארץ לטובת כל תושביה", "שויון זכויות חברתי ומדיני גמור… בלי הבדל דת גזע ומין". והקריאה: "… גם בתוך התקפת-הדמים הנערכת עלינו זה חדשים – לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על שלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים." מעמדה המשפטי של הכרזת העצמאות השתנה במהלך השנים. רק בתיקון מ-1994 לשני חוקי יסוד היא זכתה בעקיפין למעמד פורמאלי שמשמעותו נותרה עמומה. מכל מקום, הזיקה לעקרונות שבהכרזת העצמאות לא הוזכרה בפסקי דין בהקשר יהדותה של המדינה אלא בפרשנות – לעיתים לוליינית – למשמעות הזכויות המובטחות למשל בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. לא זה המקום להתמודד עם מכלול טענותיהם של מתנגדי החוק. אלה שהם אנטי ציונים במובהק, אינם עושים שקר בנפשם. אך אלה הטוענים לניגוד בין המהות הלאומית של המדינה ובין מהותה הדמוקרטית, ובראשם שוחרי ההגדרה העצמית הפלסטינית, חוטאים לאמת. רוב הדמוקרטיות הותיקות הן מדינות לאום. כך גם רוב הדמוקרטיות החדשות שנוסדו בעקבות הגותו של הנשיא האמריקני ווילסון, ששאף בראש ובראשונה להגשמת זכות ההגדרה העצמית הלאומית במדינות שקמו על חורבות האימפריות שקרסו במלחמת העולם הראשונה. כך גם דמוקרטיות חדשות שקמו בעשרות השנים האחרונות על חורבות האימפריה הסובייטית. ההגות הפילוסופית הדמוקרטית התמקדה אף היא בקיום "אמנה חברתית" במסגרות לאומיות. בספרו "שופט בחברה דמוקרטית" קבע אהרון ברק: "ערכיה של ישראל כמדינה יהודית הם בעלי מעמד חוקתי-על-חוקי. הם משפיעים על פירושם של כל חוקי היסוד ומשפיעים בכך על חוקתיותם של כל החוקים. הם משפיעים על פירושם של כל הטקסטים המשפטיים, שכן יש לראות בהם חלק מערכי היסוד של מדינת ישראל ובכך גם חלק מהתכלית הכללית המונחת ביסוד כל טקסט משפטי בישראל. כך למשל, חזקה היא כי כל חוק של הכנסת וכל צו של הממשלה נועדו להגשים את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית." אינני נמנה על חסידיו המובהקים של ברק. אבל ברור לי שהאמור לעיל נחרץ הרבה יותר מהאמור בכל הגרסאות הקיימות של "חוק הבית הלאומי". בלבן של רוב הגרסאות מופיע משפט המפתח: " מדינת ישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי בו הוא מממש את שאיפתו להגדרה עצמית על-פי מורשתו התרבותית וההיסטורית". העקרונות הכלולים בהכרזת העצמאות, בדבריו של ברק – ויותר מכך, בדבריהם של הוגי הרעיון הציוני על כל גווניו, אינם אלא מילים ריקות כל עוד לא יעוגנו בחוק יסוד. יתר על כן, נוכח הערעור על זכות קיומה של המדינה היהודית מחוץ ומבית, שומה על הכנסת לעגן את מהותה היהודית של המדינה בחוק יסוד. החוקים הרבים שכבר מטפלים בנושאים קרובים אינם עונים עוד על צורך דחוף זה. יש לזכור כי מהותה הדמוקרטית של מדינת ישראל מובטחת כבר בחוקים, בחוקי יסוד, ובפסיקות לא מעטות. באלה מודגשים כל מרכיבי הדמוקרטיה: הריבונות הנתונה בידי האזרחים, קיומן של בחירות ראויות ועיגונן של חירויות הפרט. יתכן שראוי להזכיר מרכיבים אלה גם בחוק המוצע על מנת להשיג קונסנסוס וגדלות הנפש דומים לאלו שאפיינו את חברי מועצת העם שעה שקבלו את הכרזת העצמאות.   המאמר פורסם לראשונה במוסף יומן של "מקור ראשון"

I removed from here a Loop Grid called  Type Posts and Template called Elementor  Loop Writer – small template.

Advanced query options: dynamic related posts

פרופ' אברהם דיסקין

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות