Search
Close this search box.

חוזים אישיים למורים: האם זהו הפתרון למצוקת המורים במערכת החינוך?

בכל תחום, השכר והתנאים נקבעים על פי הביקוש וההיצע • מה שרן ארז מכנה "עובדי קבלן" הוא למעשה הסטטוס של רובנו, שתלויים בביצועים ובצורכי מקום העבודה

שוב ארגון המורים מנחה את המורים לא לתת ציונים ומאיים בשביתה. על מה ייהום הסער הפעם? מסביר יו"ר הארגון באיגרת למורים: "משרד האוצר עומד בדרישתו להעסקת עובדי הוראה בחוזים אישיים, דבר שמשמעותו הפיכת מורים ומנהלים לעובדי קבלן".

נסביר: האוצר ומשרד החינוך רוצים לאפשר ל־10% מהמורים והמנהלים בחינוך העל־יסודי להיות מועסקים בחוזי עבודה אישיים, חוזים המנותקים מההסכם הקיבוצי עם ארגון המורים. כלומר, להכניס למערכת מורים ששכרם יסוכם בחוזים שיאפשרו לשלם להם שכר גבוה מתחילת ההעסקה, ולא שכר נמוך שהולך ועולה עם הוותק כפי שנהוג כיום. חוזים אישיים יאפשרו העסקה ופיטורים בקלות, ויאפשרו למורים לעבוד בהיקף שעות גבוה, ולא במספר שעות מוגבל כמחויב היום.

בתי הספר התיכוניים נואשים למורים. חוזים אישיים יפתחו את הדלת גם למי שיכולים ללמד מספר שעות מוגבל או שאינם בעלי תעודת הוראה, ולמערכת ייכנסו מורים שזו להם משרה נוספת, או כאלה שלא ייכנסו אליה בשכר של מורה מתחיל. הביטו ימינה ושמאלה וראו שכך עובד המשק. בכל תחום השכר והתנאים נקבעים על פי הביקוש וההיצע. מה שרן ארז מכנה "עובדי קבלן" הוא למעשה הסטטוס של רובנו, שעובדים במקום שיכול לפטר אותנו או להעלות את שכרנו בהתאם לביצוע האישי ולצורכי המקום.

המרכיב המרכזי לעליית השכר במשק אינו הוותק, אלא היכולות. למה שהדבר יהיה שונה במערכת החינוך?

לארגון המורים יש קוד העסקה שונה – פס ייצור אחד עיוור שלא מכיר בחוקי הביקוש וההיצע ומונע מבתי הספר למלא את צורכיהם. לכל המורים המלמדים את המקצועות השונים יש אותו שכר, אותו מסלול הכשרה, אותה טבלת שכר.

בשיחה שקיימתי עם מנהל תיכון בירושלים הוא שיתף אותי שלא ניתן למצוא מורה למחשבים כי השכר פשוט אינו משתלם. הוא מחפש בנרות גם מורים המגישים לבגרות בפיזיקה ובמתמטיקה. המנהל סיפר בכאב כי "לו היה ניתן להעסיק מורים בחוזה אישי – מגמות הלימוד הללו היו נפתחות". ארגון המורים מתרץ את התנגדותו בכך שחוזה אישי יפגע במורים. וכך כותב ארז למורים: "עצמו את עיניכם ונסו לדמיין את חייכם בבית הספר כאשר חלק מהמורים עובדים בתנאים של עובדי קבלן". מר ארז היקר, לא צריך לדמיין – זו המציאות כמעט בכל ענפי התעסוקה. העובדים המקצועיים והמבוקשים מרוויחים יותר, וגם ההייטקיסטים מועסקים בחוזים אישיים. מובן שאם יש מורים אשר יעדיפו לשמור על הזכויות שהארגון מעניק להם – הם מוזמנים להמשיך ולהיות מועסקים בהסכם הקיבוצי.

קרל מרקס פתח את המניפסט הקומוניסטי במילים "פועלי העולם התאחדו". התאחדות הפועלים דאז באה לשים קץ לניצול הפרולטריון על ידי המעמד הבורגני. כיום נדמה שהיוצרות התהפכו – ארגון המורים אינו משרת את צורכי המורים, גם לא את צורכי מערכת החינוך, ובוודאי שלא את האינטרס של התלמידים. הגולם קם על יוצרו, והארגון משרת את האינטרס של עצמו. ארז נלחם כדי לשמר את כוחו של הארגון, את העובדה שכלל המורים כפופים לו ואינם זכאים לנהל את משרתם ואת שכרם.

פורסם לראשונה ב"ישראל היום"

I removed from here a Loop Grid called  Type Posts and Template called Elementor  Loop Writer – small template.

Advanced query options: dynamic related posts

ד"ר נעמה אבידן

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות