fbpx
התאמת העדפות ההסכמה בשימוש

אנו עושים שימוש בקוקיז כדי לעזור לכם לנווט ביעילות באתר ולבצע פעולות מסוימות. תוכלו למצוא מידע מפורט בנוגע לקוקיז שבשימוש תחת כל קטגוריה של הסכמה למטה.

קוקיז שסווגו כהכרחיות נשמרות בדפדפן שלכם. השימוש בהן הכרחי כדי לאפשר פונקציונליות בסיסית באתר.... 

תמיד פעיל

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

אין קוקיז להצגה

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

אין קוקיז להצגה

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

אין קוקיז להצגה

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

אין קוקיז להצגה

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

אין קוקיז להצגה

Search
Close this search box.

בין פיקוח למיקוח – למה פיקוח מחירים מפחית מכוח המיקוח של הצרכנים?

ממש מזמן בתחילת משבר הקורונה, כשהוחלט שעל הציבור לעטות מסיכות והתברר שמחירן גבוה יחסית, הציעה אחת מחברות הכנסת להוריד את המחיר באמצעות סבסוד או פיקוח מחירים. אילו ההצעה הייתה מתקבלת, הציבור היה משלם כשלושה שקלים למסכה במקום כעשרים אגורות שהוא משלם כיום כשאין פיקוח. כשהוחלט שהציבור ישלם על הבדיקות המהירות לקורונה, עלו שוב הצעות לפקח על מחיריהן, אך שוב המציאות הוכיחה שאם היינו מיישמים את אותן הצעות, היינו משלמים פי כמה וכמה יותר על כל בדיקה ממה שעולה היום בזכות התחרות בין החברות הרבות בשוק הבדיקות.

אולם, יש מוצרים שעליהם עדיין יש פיקוח מחירים. כשאתם עושים קניות לקראת החג ומגלים שנגמרה החמאה או החלב, בהם רציתם להשתמש להכנת עוגת הגבינה, זה לא מקרי. על פניו, נראה שאווירת החג היא זו שעשתה לכולם חשק לבשל והביאה למחסור במדפים, אך זו לא הסיבה היחידה לכך. זה קורה גם משום שקיים פיקוח מחירים על מוצרי החלב ועל מוצרי יסוד נוספים.

פיקוח מחירים הוא מנגנון אסדרה שבו המדינה קובעת מראש מה יהיה המחיר המרבי של רשימת מוצרים מסוימת. לחם, חלב, ביצים ואפילו מלח – כולם נחשבים "מוצרים בפיקוח". לכאורה, נראה שיש היגיון בהתערבות ממשלתית בקביעת מחירי מוצרים אלה. הרי, מי לא היה רוצה שהמוצרים שהוא צורך בתדירות הכי גבוהה ימכרו במחירים נגישים? ברם, יש השלכות למנגנון הזה שפוגעות בכולנו, הצרכנים.

פקידי הממשלה לא יודעים כמה בדיוק צריך לעלות החלב או הלחם עליהם הם מחילים פיקוח מחירים, ולעיתים הם קובעים מחיר גבוה ממה שהיה נקבע לולא הפיקוח. מכיוון שהיצרנים נצמדים בסופו של דבר למחיר המפוקח שנבחר, זה אומר שאנחנו משלמים יותר על אותם מוצרים ממה שהיינו אמורים לשלם – בניגוד למטרה המקורית.

כשהמחיר שנקבע נמוך מזה שהיה אלמלא הפיקוח, ישנן צרות אחרות. היצרנים מייצרים פחות כי המחיר ליחידה נמוך מכדי שישתלם להם לייצר בכמויות גדולות מאוד, בעוד הצרכנים רוצים לצרוך יותר כי באותו תקציב הם יכולים ליהנות מיותר מוצרים. כתוצאה מכך, מוצרים רבים בפיקוח ימצאו במחסור בעתות מסוימות (כמו לקראת החג, בדיוק כשאנחנו צריכים אותם). אם המחיר שנקבע נמוך מעלויות הייצור שלהם, הם גם יפסיקו לייצר את המוצר כליל, ואז תהיינה פחות חברות בשוק, וכמות המוצרים המסופקת תפחת עוד יותר.

אפשר להמשיל זאת להליך משא ומתן, שבו לצד אחד, היצרנים, יש בבירור כוח מיקוח רב יותר. ליצרני החמאה, העסקה לא כזו משתלמת – הרווחים שלהם ממכירתה הם די קטנים, ולכן כנראה עדיף להם להשקיע בייצור מוצרים שאינם בפיקוח, אותם הם יכולים לתמחר כרצונם. הם לא ייצרו מספיק ממנה, גם לא לפני החגים, ובטח שלא ינסו לשפר את איכותה. הם באים להתמקחות כשיש בידם חלופות טובות יותר.

במקביל, הצרכנים רואים מולם חמאה כמעט זהה בטיבה ובאיכותה בין היצרנים. המחיר אמנם זול, אבל בזמנים שהכי צריך אותה היא לא תהיה על המדפים, ותלונות בעניין יפלו על אוזניים ערלות. נותר להם רק לבחור בחמאות אחרות, משודרגות בכל מיני דרכים, שלא עונות להגדרת החמאה הבסיסית שבה רצו להשתמש, ולשלם עליהן הרבה יותר ממה שהתכוונו לשלם. הם באים להתמקחות כשבידיהם אין חלופות טובות יותר, ולכן ידם על התחתונה.

פיקוח מחירים לוקח מאתנו את כוח המיקוח שלהם – היכולת לקנות מוצר מחברה שאכפת לה שנרכוש את המוצר הזה דווקא ממנה, והיא מוכנה "להילחם" עלינו. כוחנו נובע בראש ובראשונה מיכולתנו להשפיע על המחיר של המוצרים שאנו צורכים, על ידי בחירה במוצר העונה על צרכינו בצורה הטובה ביותר ואי-קניית המוצרים האחרים.

תמחור חופשי, המתקיים בשוק ללא פיקוח מחירים, אמנם איננו בעל רושם "חברתי", אך הוא כלי הכרחי בכלכלה מתפקדת הפועלת לטובת הצרכנים. חשוב לשמור עליו.

פורסם לראשונה בעיתון "יום ליום".

I removed from here a Loop Grid called  Type Posts and Template called Elementor  Loop Writer – small template.

Advanced query options: dynamic related posts

תוכן נוסף

More

תפריט נגישות